Kunne du tænke dig at leje nye eller måske dine første erhvervslokaler, er der en række forskellige ting, der næsten altid er nyttige at have styr på, inden du underskriver kontrakten på dine nye butikslokaler. Ved at lave en grundig markedsanalyse og tilegne dig en god portion udlejningsdata giver du dig selv og din virksomhed de bedste betingelser for at komme godt fra start og opnå den succes, dine ambitioner hungrer efter.
I denne artikel gør vi dig klogere på nogle af de emner, som du bør have for øje, uanset om dine erhvervslokaler skal ligge i Kolding, København eller et helt tredje sted.
Læg et overskueligt budget
Hvis du kunne tænke dig at starte din egen butik, er det vigtigt, at du er opmærksom på balancen mellem indtægter og udgifter – nøjagtigt som du kender fra din private økonomi. Enhver opstart kan være svær, så hvis du vil sikre den største buffer til at kunne klare en forsigtig begyndende indtjening, bør du overveje, hvor høj din husleje må være. Når først pengene begynder at vokse, og væksten stiger, kan du begynde at overveje, om lokalernes placering eller størrelse skal opdateres.
Men til en begyndelse kan det være svært at komme ordentligt i gang, hvis huslejen hver eneste måned æder hele eller det meste af din omsætning. Læg derfor et budget, hvor du gør dig overvejelser om, hvor meget huslejen må udgøre af dine udgifter.
Butikkens demografiske placering
Det giver måske sig selv, at din forretnings placering er vigtig, men afhængigt af din forretnings ydelse bør placeringen være mere eller mindre central i dine overvejelser. Er det fx vigtigt at gøre forbipasserende opmærksomme, på butikken, så de træder indenfor og kigger på dine varer? Eller er det vigtigere, at dine kunder kan komme til med bil?
Du skal med andre ord overveje, om du og din virksomhed får mest muligt ud af, at byens borgere bliver mindet om din tilstedeværelse, når de passerer, eller om der er mest profit i eksempelvis at være en del af en større butiksarkade med fælles p-plads.
Den demografiske placering handler altså om, hvem du henvender dig til. En placering i midtbyen kan være god til at tiltrække de mest centrale borgere og turister, mens en placering i fx byens yderkant kan henvende sig til den del af borgerskabet, der lægger deres penge om lørdagen, når hele familien kan komme med.